السبت، 28 يونيو 2008

New START





صباح الخير

.......................................

في مرة ما من المرات إياها انطردت من الوظيفة اللي كنت فيها

إحساس باليأس والإحباط

ازاي هادفع فاتورة الموبايل !!!

ازاي هاجيب بنزين العربية !!!

بصراحة مش عارف إيه ده

وأنا ماشي في الشارع كده وعلى حين غرة

شفت لوحة من بعيد



الحمد لله ايه ده ده قهوة حياتي اللي باسافر عشان أشربها دلوقتي قدامي

فكرت تفكير عميق خد وقت طويل " 30 ثانية كده "

وقلت طب مانا ممكن أدخل أشوف

ممكن أشتغل هنا !!

دخلت من الباب

احم احم سلامو عليكم ..

ردت بطلاقة غريبة وعليكم السلام

فقلت : هل يا ترى ممكن أتكلم مع حضرتك

قالتلي : اتفضل

قلتلها أنا طالب في كلية صيدلة .. عندي خبرة موسيقية كويسة

بألحن وباكتب وبأعزف 4 الات ..

ردت بوجه مسبهل وايه دخلي أنا ده كافيه يا سنيور لو حضرتك شفت اللوحة بره مش فرقة الفنون الموسيقية..

قلتلها وعندي خبرة طويلة في القهوة وأنواعها وكده ..

قالتلي :ازاي !!

قلتلها :بأشربها..


قالت يا سلام بنظرة من الحنق والغضب.. انتا هتهزر معايا يا حضرت

قلتلها والله يافندم أنا كان نفسي أشتغل هنا ... هل من اممكن ولا ؟؟

قالتلي تعرف تشتغل على الماكينة اللي هناك دي



قلتلها باين مش دي بتاعت الاسبرسو والكابتشينو باين...

قالتلي : مانت فالح أهوه...

قلتلها طب حضرتك وافقتي ولا لأ ...

قالتلي: مش لما نعرف اسمك الأول " بايحات وش بتقول ايه اليوم اللي ما طلعتلوش شمس ده"

قلتلها :ليو ... ليو روميو يافندم

قالتلي : وأنا ايفن ... صاحبة الكافيه... ويستحسن يعني تشتغل كويس عشان الموضوع مش ناقص ...

قلتلها تحت أمرك يافندم...

وانطلقت سريعا عشان أغير هدومي ونلبس اليونيفورم



شكلي يجنن فيه مش كده..

قالتلي ليووووووووووو

قلتلها : أيوه جاااااي

قالتلي ده كافيه يا محترم مش قهوة بلدي خد بالك من أسلوبك

المهم أنا كنت بأناديلك ليه

أيوه صحيح عشان أعرفك على بقيت ال crew

قلت يا أهلا وسهلا عرفيني ...



هناك 16 تعليقًا:

HaNoDa يقول...

goooood start

يالا متتاخروش علينا ..عايزين نعرف ايه الحكايه ...

واضح انه هيبقي شغل جامد ...

بالتوفيق يا جماعه ..

ويارب دايما في تقدم ..

غير معرف يقول...

شغل جامد ماشاء الله تسلم ايديكم
انا متابعه دايما
تحففففففه

gamalpotter يقول...

الله الله الله

فكره جميله اوى اوى بجد

يارب الباقى يشرف الفكره الجميله دى

evenin_myheart يقول...

يالا متتاخروش علينا ..عايزين نعرف ايه الحكايه ...

واضح انه هيبقي شغل جامد ...

بالتوفيق يا جماعه ..

ويارب دايما في تقدم ..

امال ايه يا هنودتي

بس احنا بس عاوزين متابعه يوميه لان البلوج تقريبا شغله يومي وكل يوم معانا حد وكلل يوم مفاجاه

وتسلميلي يا حبيبع قلبي
نورتي وعاوزاكي تمضي حضور يومي هنا :P

evenin_myheart يقول...

شغل جامد ماشاء الله تسلم ايديكم
انا متابعه دايما
تحففففففه

نودتىىىىىىىى

انا عاوزاكي تعملي كارنيه فيه -ايون اجباري والفلوس هتدفع عنده ليو لاني نويت انقله من شغلانه الكابتشينو لبتاع الكاشير:P

نورتىىىى يا جميل مستنياكي بصفه يوميه

evenin_myheart يقول...

الله الله الله

فكره جميله اوى اوى بجد

ميرسي ميرسي يا جمال والله اخجلتم تواضعنا:D
بس هي الفكره لسه موضحتش اوي دي بروموشن ليها بس
يارب الباقى يشرف الفكره الجميله دى

ان شاء الله يا جمال كل يوم حد هيظهر معاكو بنحاول يبقي كده
ونرت يا فندم

شمس النهار يقول...

ايه الجمال ده كله يلا استمروا ياشباب عايزين اكتر ابداع من كده وربنايوفقكوا

shams is here يقول...

جااااااااااااامده الفكره اوى

استمروووو وربنا يوفقكم

fofa يقول...

لالالالا
ايه الحاجات الجامدة دي
والمقدمة بجد عسولة اوى
ومليش دعوة بقى انا هاجي اشرب عندكم كابتشينو ببلاش
تسلمي يادودو
تسلم ياليو
بالتوفيق ان شاء الله
وانا متابعاكم

salmagad يقول...

بلوج رااااااااااااااائع
تسلم ايديك دكتور ليو وطبعا ايفن صاحبه الفكرة
ربنا يكرمكم ياشباب
دمتم بخير

kalcool يقول...

ممتاز ياجماعه
وبالتوفيق
بس سؤال
المشاريب علي حساب مين
علشان اعمل حسابي :D

Unknown يقول...

بقولك تاني وقدام العالم :p تحفه يابت يا كلمبسه عقبال ما اشوفك كده عامله الفكره ده في بيت الاعداء :p

وفي النتظار مزيد من المفاجات يا كلمبستي جووو اهيد

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

جميلة اوى اوى
فكرة لذيذة جدا

ShaTer يقول...

lio 7bebe
el mdwna gamda a5er 7aga
ana msh bd5l mdwnat kter bas 3shan shklha gamed a5er 7aga
w ana b7b aslobk el mhibr dah awe
3aizen mwde3 mn deh kter
3aiz a7s b interisting w ana b2raa el mwde3
with all my best wishes

loza يقول...

الف مبروووك يا جماعه على الكافيه
ان شاء الله يكسر الدنيا
صحيح قبل ما امشى
عندكم ايه سااقع